Veci fascinujú nielen dospelých, ale najmä deti

Pri otázke kedy dať dieťaťu do ruky nákupný košík, vytvoriť a podporovať v ňom pocit samostatnosti je zložitá. Podľa rád detských psychológov si musíme uvedomiť niekoľko zásadných faktov.
Spoznávanie sveta u dieťaťa súvisí aj s vecami. Spôsob, akým sa ich snaží spoznať, je používanie všetkých vyvíjajúcich sa zmyslov. Aj preto deti v obchode všetko chytajú, skúšajú, voňajú a tým sa prirodzeným spôsobom učia. Nie vždy je nám to v obchode príjemné a naša opatrnosť a usmernenie je vždy na mieste.nakupování v obchodě.jpg

Deti a zmysly

Reakcia zmyslami je úplne prirodzená aj u detí. Nové veci chcú nielen vidieť, ale zaujíma ich, čo je vo vnútri, ako ich použiť, všímajú si svetlo, zvuk a pohyb. Poznáte to, autíčko precízne zabalené si potrebujú vyskúšať, na detskej flaute zahrať alebo plyšovú hračku pritúliť. Opäť platí – naše vysvetlenie a správne usmernenie im pomôže.

Správne určenie hraníc

Ak aj tieto fakty zoberieme do úvahy, vždy sme to my, ktorí dieťaťu ukážu podstatu a zmysel správneho nakupovania, vysvetlia mu hodnotu nakúpených vecí, naučia ho rozpoznávať potrebu a spôsoby šetrenia vecí. Odborníci odporúčajú prirodzený spôsob výuky formou hry – najlepšie na detských hračkách a samozrejme aj vlastným príkladom.nákupní košík.jpg
Detské nákupné vozíky sú ďalšou možnosťou. Sú menšie, dieťa si do nich ukladá tovar samostatne, najlepšie po dohode s rodičmi a má pocit malého „dospeláka“. Psychológovia ich odporúčajú. Deti sa s nimi zabavia.
Vo veku 8-10 rokov sa odporúča dať dieťaťu malé vreckové, ktorým ho naučíme pracovať s peniazmi. Je dôležité sledovať jeho reakcie, potreby míňania peňazí a správne ho usmerňovať.
Dnes sa stretávame so skutočnosťou, že mnohé deti sú závislé na nakupovaní. Ide o kompenzáciu nedostatku lásky a pozornosti zo strany rodičov. Tieto deti sú nešťastné a ich vývoj je ohrozený. Za úspech považujú nové značkové veci, ktorými si priťahujú pozornosť kamarátov a vytvárajú si falošný pocit jedinečnosti.

 „Nákupná kultúra“ a deti

Deti sa učia všade – nielen v obchode. Pre ich zdravý vývoj je preto dôležité tráviť čas športom, v prírode a na kultúrnych podujatiach. Určite nie „nákupnou kultúrou“ vo veľkých klimatizovaných centrách.