Monthly Archives: Červenec 2018

Letná dysbióza: ako chrániť dieťa?

Približne 450 druhov rôznych mikroorganizmov žije v čreve dieťaťa. Prevažná väčšina z nich (asi 99%) vykonáva obrovskú užitočnú prácu: zúčastňuje sa na asimilácii užitočných vitamínov a minerálov, neutralizuje mastné kyseliny, posilňuje imunitu, zabraňuje vzniku alergických reakcií. Zvyšných 1% mikroorganizmov je takzvaná podmienená patogénna flóra, ktorá sa za určitých podmienok začína aktívne množiť, vytláčať užitočné baktérie a spôsobuje narušenie čreva dieťaťa. Hnačka, zápcha, nadúvanie, kolika často naznačujú vývoj nerovnováhy mikroflóry.

sourozenci)

Hlavným dôvodom vzniku nerovnováhy mikroflóry je nekontrolované používanie antibakteriálnych liečiv. A je to naozaj. Antibiotiká nerozumejú "kto je dobrý a kto je zlý", ničia tak patogénne, ako aj užitočné mikroorganizmy, takže po liečbe rôznych infekčných ochorení sa objavujú problémy s črevom. Avšak v lete sú klasické príčiny dysbakteriózy doplnené špecifickými sezónnymi faktormi, ktoré ovplyvňujú pomer prospešných a patogénnych baktérií v črevách detí:

·         Špinavé ovocie a zelenina, ktoré sú kontaminované rôznymi mikroorganizmami;
·         častá otrava potravinami podliehajúcimi skaze;
·         cestovanie do zahraničia. A to na jednej strane, nové neobvyklé potraviny, a na druhej strane – neprispôsobivosť organizmu, ktorý vstupuje do čreva v stresovom stave.
To je dôvod, prečo v lete majú deti často zápchu alebo hnačku, nadúvanie a dunenie brucha, bolesti kŕčov – koliku, pálenie záhy. Dieťa odmieta jesť, stáva sa rozmarným a podráždeným. Situácia sa musí rýchlo napraviť.

kamarádi

Ako obnoviť mikroflóru?
Za účelom obnovenia mikroflóry by mali byť použité  probiotiká – živé kultúry baktérií mliečneho kvasenia, ktoré by sa mali usadiť v čreve. Avšak, bez prebiotík, ktoré slúžia ako potrava pre prospešné flóry, mikroorganizmy často nemôžu zostať v črevnej sliznici. Bez jedla zomierajú všetky živé bytosti, dokonca aj mikroskopické. Z tohto dôvodu, kombinačné terapie, ktoré obsahujú množstvo probiotických a prebiotických zložiek sú najučínnejšie.

Povedz áno zimným športom

Mnoho výhod ale aj nevýhod. Ale aj napriek nevýhodám sa ich oplatí vyskúšať.

hroy

Nebezpečenstvo poranenia
Zimné športy a rekreácia sú spojené s rizikom zranenia. Najčastejšie sú to modriny alebo podvrtnutie a ruptúry väzov, a niekedy – zlomené ruky a nohy, otras mozgu, a dokonca aj zranenie chrbtice. Čím extrémnejší je šport – napríklad lyžovanie alebo snowboarding, tým vyššie riziko. Zranenie môže byť ale získané aj keď sa nič nerobí ale zabáva sa iba s deťmi vedľa domu. Každý rok sa deti zrania sánkovaním. Nemôže sa ale stať, že strach zo zranenie, ktoré vo väčšine prípadov nepríde, Vás brzdí v zapojení sa do niektorých športov. Verte, že ak budete športovať podľa pravidiel a dodržiavať bezpečnosť nič sa Vám nestane. Kombinované štatistické údaje o úrazoch získané počas zimných športov, ukazujú, že iba jeden zo 16 zranených horských lyžiarov mal helmu. Smutné nie? A to je už povinná výstroj, ktorú nikdy netreba podceňovať. V skutočnosti úroveň rizika pre všetkých športovcov a fanúšikov aktívnej voľno časovej aktivity nie je rovnaká. Každý, kto chodí do hôr s nevhodným vybavením a nadhodnocuje svoju silu, určite riskuje viac.

ski areál

Prečo v zime športovať a aký šport si vybrať?
Mráz, vietor, mrholenie… Mnohí z nás v zime nechcú ani vyjsť opäť na ulicu, nie to športovať. A márne! Fyzická aktivita v chladnom počasí je ešte dôležitejšia a užitočnejšia než v teplom počasí. Takže sa prestaňte skrývať pod prikrývkou a vyberte si lekciu pre dušu. Akákoľvek fyzická aktivita stimuluje uvoľňovanie hormónov šťastia, ktoré nám chýba v chladnej sezóne. V zime príroda zaspáva a mnohí ľudia – dokonca aj tí, ktorí chodia na šport v lete a často idú do prírody – spadajú do depresie. Nie je to prekvapujúce: mokré, studené a bežné športy – chôdza, beh, jazda na bicykli – sú neprístupné alebo oveľa menej pohodlné. Väčšina zimných športov – je náklad, vďaka ktorému školíme nielen kardiovaskulárny systém, ale aj pohybový aparát, svalovú vytrvalosť, flexibilitu, respiračný systém, zlepšujeme pohyblivosť kĺbov.